Vaak gestelde vragen

 

PWA Dienstenbedrijf Maasmechelen vzw

Pauwengraaf 102

3630 Maasmechelen

T: 089 77 70 02

F: 089 77 70 03

info@pwamaasmechelen.be

 

voormiddag

namiddag

maandag

8.30u - 12.00u

13.00u - 17.00u

dinsdag

8.30u - 12.00u

13.00u - 17.00u

woensdag

8.30u - 12.00u

13.00u - 17.00u

donderdag

8.30u - 12.00u

13.00u - 17.00u

vrijdag

8.30u - 12.00u

13.00u - 17.00u

© 2012 - 2015 | PWA Dienstenbedrijf Maasmechelen

Vaak gestelde vragen over dienstencheques (FAQ)

Je bent nog niet zo vertrouwd met het dienstenchequesysteem? Of je wil graag snel een antwoord op de meest voorkomende vragen over deze manier van werken? Voor de voornaamste vragen hebben we deze pagina in het leven geroepen. Vind je toch geen antwoord op jouw vraag? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren aan de hand van het contactformulier of spring gerust even binnen bij ons op kantoor.

 

"Wie kan dienstencheques bestellen?"

Iedereen in België die 18 jaar of ouder is kan dienstencheques bestellen. Bijvoorbeeld: jij en je partner hebben beide al een gebruikersnummer voor dienstencheques, en jullie hebben nog één of meerdere meerderjarige kinderen die inwonen. Dan kunnen ook zij dienstencheques bestellen! Let wel dat er maximaal 500 cheques per persoon en maximaal 1000 cheques per gezin besteld kunnen worden. Voor sommigen wordt er een uitzondering gemaakt op de maximale toegestane hoeveelheid.

 

"Voor welke diensten kan ik met dienstencheques betalen?"

Je kan dienstencheques gebruiken voor verschillende soorten huishoudelijke opdrachten: de schoonmaak van je huis en het strijken van gewassen kledij zijn de voornaamste. Indien je een zaak hebt aan het huis mag enkel de schoonmaak van het privé-gedeelte verzorgd worden door onze diensten.

 

"Voor het laten schoonmaken van welke ruimtes kan ik dienstencheques gebruiken?"

Voor de persoonlijke leefruimtes. Als je in een appartementsblok woont, wordt de trappenhal en/of de gang voor je eigen deur hier niet bijgerekend. Als je een eigen zaak hebt aan het huis, mogen de dienstencheques niet ingeschakeld worden voor het deel waarin je professionele werkzaamheden gebeuren.

 

"Hoeveel kost één dienstencheque?"

De aankoopprijs van één cheque kost sinds 1 januari 2014 € 9. De cheques blijven wel nog steeds fiscaal aftrekbaar (30 %) waardoor je uiteindelijk slechts € 6,30 per cheque betaalt. Jaarlijks ontvang je van Sodexo het fiscaal attest om bij je belastingaangifte te voegen.

 

"Hoe kan ik dienstencheques bestellen?"

Eerst en vooral dient de inschrijving te gebeuren. Je krijgt een bevestiging van inschrijving via SMS of via mail binnen de 2 werkdagen. Kreeg je geen SMS of mail? Dan krijg je binnen de 5 werkdagen een brief per post toegezonden. Als je van Sodexo een persoonlijk gebruikersnummer en een toegangcode hebt ontvangen, kan je dienstencheques bestellen. Dit kan door een minimum van € 90 (komt overeen met 10 dienstencheques) te storten op één van de rekeningnummers van Sodexo. Vergeet je gebruikersnummer (12 cijfers) niet te vermelden in de mededeling!

 

"Hoe lang zijn dienstencheques geldig?"

Dienstencheques zijn 8 maanden geldig. Voor papieren dienstencheques geldt dit vanaf de maand van de aanmaak van de papieren dienstencheques. Voor elektronische dienstencheques geldt dit vanaf het moment van ter beschikkingstelling van de elektronische dienstencheques, dus vlak na de ontvangst van je storting.

Bijvoorbeeld: dienstencheques die uitgegeven werden op 20 januari 2015 kunnen gebruikt, omgeruild of terugbetaald worden tot 30 september 2015. Maar let wel, voor elke papieren dienstencheque die je omruilt rekent Sodexo bijkomende administratiekosten aan (€ 0,25). Wij geven de voorkeur aan elektronische dienstencheques. Lees verder waarom het gebruik van elektronische dienstencheques veel gemakkkelijker is.

 

"Zijn er meerdere soorten dienstencheques?"

Ja, er zijn twee soorten dienstencheques: papieren en elektronische. De keuze hierin is volledig vrij aangezien ze volkomen gelijkwaardig zijn. Je kan ze gebruiken voor dezelfde diensten en ze kosten evenveel in aankoop. Het enige verschil ligt in het gebruik en de verwerking. Toch raden we aan om voor elektronische dienstencheques te kiezen.

 

"Kan ik ook overschakelen van papieren naar elektronische dienstencheques of omgekeerd?"

Ja! Je kan je keuze altijd nog aanpassen op jouw persoonlijk profiel op de website van Sodexo. Als je papieren dienstencheques wilt omruilen voor elektronische is de omruiling volledig gratis. Als je echter elektronische dienstenchequse wilt omruilen voor papieren, dan rekent Sodexo € 0,25 per cheque aan (inclusief BTW) voor administratiekosten.

 

"Hoe veel cheques moet ik minimum of mag ik maximum bestellen?"

De minimumgrens per bestelling bedraagt 10 cheques. Je dient dus telkens minstens € 90 over te maken op één van de rekeningnummers van Sodexo. Op jaarbasis kan je standaard maximum per persoon 500 cheques bestellen en per gezin maximaal 1000. Let wel: Sinds 1 januari 2014 kan je maximaal 500 cheques per persoon per jaar bestellen. De eerste 400 cheques kan je aankopen aan € 9 per cheque, voor de laatste 100 cheques betaal je dan € 10 per cheque.

Voor personen in bepaalde situaties kan deze maximumgrens echter opgetrokken worden tot 2000 cheques per jaar die allemaal aan € 9 besteld kunnen worden. Deze uitzondering is er voor: éénoudergezinnen (voeg dit formulier toe), mindervaliden en ouders van minderjarige mindervalide kinderen (zie ook dit document).

 

"Wanneer krijg ik mijn bestelde dienstencheques?"

Voor papieren cheques doet Sodexo de dienstencheques binnen de drie werkdagen na ontvangst van betaling op de post. Elektronische cheques zijn onmiddellijk na ontvangst van je betaling al beschikbaar.

"Mijn papieren dienstencheques zijn gestolen / nooit aangekomen / ik heb de verkeerde cheques gekregen."

In dat geval kan je het aangifteformulier invullen. Op dat formulier staat het adres ook vermeld waar je het ingevuld naartoe kan sturen.

 

"Ik heb de elektronische cheques die ik bestelde nooit ontvangen."

In dat geval kan u het formulier van niet ontvangst downloaden en invullen. In dat formulier staat ook vermeld wat je er daarna mee moet doen.

 

"Mijn papieren dienstencheques gaan bijna vervallen / ik wil de cheques niet langer meer gebruiken, wat moet ik ermee doen?"

Als de cheques nog niet gebruikt én nog niet vervallen zijn, zijn er twee mogelijkheden:

  • Terugbetaling

Elke dienstencheque die het voorgaande jaar werd aangekocht wordt maar terugbetaald aan 70 % van de aankoopprijs. Hier gaat ook € 0,25 incl. BTW per bestelling voor administratiekosten van af. Je kan online via de website van de RVA uw aanvraag voor terugbetaling doen. Maar je kan ook het aanvraagformulier voor terugbetaling downloaden en zelf opsturen.

 

  • Omruiling

Ook in geval van omruiling wordt € 0,25 (incl. BTW) per cheque aangerekend voor administratiekosten. Omruiling van elektronische cheques is wel gratis, indien er geen prijsverschil is tussen de cheques. Je kan online de aanvraag voor omruiling doen. Of je kan dit aanvraagformulier ook downloaden en zelf opsturen via deze link.

 

"Mijn elektronische dienstencheques gaan bijna vervallen / ik wil de cheques niet langer meer gebruiken, wat moet ik ermee doen?"

Als de cheques nog niet gebruikt, en nog niet vervallen zijn, zijn er twee mogelijkheden:

  • Terugbetaling

Elke dienstencheque die het afgelopen jaar werd aangekocht wordt maar terugbetaald aan 70 % van de aankoopprijs. Hier gaat ook € 0,25 incl. BTW per bestelling voor administratiekosten van af.

 

  • Omruiling

Het omruilen van elektronische cheques is volledig gratis indien er geen prijsverschil is tussen de cheques. Via deze link kan u het formulier voor de aanvraag voor omruiling / terugbetaling van elektronische dienstencheques downloaden.

 

 

Nog vragen? Neem gerust contact met ons op!